reklama

Neznáme výročia roku 2013: 80 rokov od prvého preletu okolo Zeme

V dnešnej dobe je lietanie z jedného konca sveta na druhý úplnou samozrejmosťou a nikto sa nad tým nepozastavuje. Pred osemdesiatimi rokmi to však bola svetová senzácia. Prvým človekom, ktorý to dokázal bol Wiley Post. Nepotreboval na to verneovských osemdesiat dní. Stačilo mu osem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu

Wiley Post, polovičný Indián, sa narodil 22. novembra 1898 v Grand Saline v Texase. Keď mal päť rokov, spolu s rodinou sa presťahoval do Oklahomy. Od malička tvrdo pracoval na rodinnej farme a to aj na úkor vzdelania, čo mu neskôr mnohí vytýkali a kvôli čomu bol terčom posmechu. Tvrdá práca však z neho urobila cieľavedomého muža, ktorý si išiel stále za svojím napriek nespočetným prekážkam.

Od svojich pätnástich rokov, keď prvýkrát videl lietadlo, nemal v hlave nič iné, len túžbu stať sa pilotom. V tom čase sa to zdalo byť nesplniteľným snom. Musel vynaložiť veľa úsilia, kým sa mu to podarilo. Prvým krôčikom k splneniu sna bolo jeho pôsobenie ako parašutistu. K tejto práci sa dostal celkom náhodne. V leteckom cirkuse, ktorý prišiel do Oklahomy, akurát hľadali parašutistu, čo Post okamžite využil. Nasledujúce dva roky vyskočil z lietadla takmer sto krát.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vtom ho zasiahla krutá rana osudu. Pri práci na ropných poliach v Oklahome si nešťastnou náhodou vážne zranil oko. Zasiahla mu ho odtrhnutá črepina. Hrozilo, že zápal, ktorý spôsobila, sa prenesie aj na druhé oko a tak mu postihnuté oko museli vyoperovať. Všetko zlé je však na niečo dobré. Post sa dlhé roky ťažkou prácou snažil zarobiť si na svoje lietadlo. Teraz mu ropná spoločnosť vyplatila odškodné 1800 dolárov a splneniu sna nič nestálo v ceste. Wiley Post si kúpil lietadlo Curtis Canuck a stal sa inštruktorom lietania a nájomným pilotom.

Neskôr začal pracovať ako osobný pilot naftového magnáta F. C. Halla, ktorý vlastnil lietadlo Lockheed Vega. Bolo to jedno z najlepších lietadiel tých čias. Hall bol taký veľkorysý, že v čase keď ho nepotreboval, požičiaval ho Postovi. Ten sa s ním v roku 1930 zúčastnil súťaže Men's Air Derby Race z Los Angeles do Chicaga, ktoré s predstihom vyhral. Tento úspech Hallovi mimoriadne zaimponoval a rozhodol sa Winnie Mae, ako nazýval svoj Lockheed, požičať Postovi kedykoľvek o to požiada, v prípade ak sa pokúsi prekonať nejaký rekord.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Post mal rád výzvy, ba priam ich vyhľadával. Veľmi sa preto potešil Hallovej ponuke. Rozhodol sa, že pokorí rýchlostný rekord v ceste okolo sveta, ktorý bol v tom čase niečo vyše dvadsať dní. Post vyhlásil, že to zvládne za desať dní. Post nebol len tak hocijaký chvastúň a slovo naozaj dodržal. Dňa 23. júna 1931 spolu s austrálskym navigátorom Haroldom Gattym vyrazili z Long Islandu. Trasu New York - Newfoundland - Chester (Veľká Británia) - Hannover - Berlín - Moskva - Novosibirsk - Irkutsk - Blagoveščensk - Chabarovsk - King Salmon (Aljaška) - Fairbanks - Edmonton - Cleveland - New York chceli absolvovať za 8 dní, nakoniec im to trvalo o 15 hodín a 51 minút dlhšie. Post sa po šťastnom návrate stal prakticky zo dňa na deň slávnym. Jeho najväčší životný úspech však ešte len mal prísť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začali sa šíriť reči, že tento slávny prelet bol najmä Gattyho zásluha. Pre nízke vzdelanie ho navyše odmietali sponzori, ktorých potreboval pre svoju leteckú školu. Nabudený touto kritikou sa rozhodol pre najväčšie dobrodružstvo svojho života - prvý sólový let okolo sveta.

V priebehu roku 1932 Post nainštaloval do svojho lietadla gyroskop a rádiovú navigáciu, ktorá bola práve v záverečnom štádiu vývoja spoločnosťou Sperry Gyroscope Company a armádou USA. Prvý prístroj korigoval smer letu a druhý pomáhal v orientácii. Zariadenia nahradili navigátora a Post tak mohol letieť sám. Po dôkladnej príprave sa s pomocou gyroskopu a kompasu na mieste navigátora odhodlal uskutočniť svoj osudový let. Dňa 15. júla 1933 vyštartoval z Floyd Benner Field. Pokračoval cez Berlín, kde sa pokúšal o opravu čiastočne pokazeného gyroskopu. Zastavil sa v Königsbergu (dnes Kaliningrad), kde si vzal niektoré mapy, ktoré si zabudol doma. Ďalšie opravy gyroskopu vykonal v Moskve, ďalej pokračoval cez Ruchlovo, Chabarovsk, Flat na Aljaške, kde opravoval vrtuľu, Fairbanks, Edmonton až napokon pristál opäť na Floyd Bennet Field. Pätnásťtisícový dav ho tam už netrpezlivo vyčkával a 22. júla 1933 s jasotom vítal nového hrdinu. Jeho let trval presne 7 dní, 18 hodín a 49 minút, čím prekonal svoj predošlý rekord a navyše sám bez navigátora. Preletel úctyhodných 25 110 km. Rekordným nebol len čas za ktorý túto trasu zvládol, ale zároveň bol prvým človekom, ktorý svet obletel dvakrát. Obdivuhodné je aj to, že všetky tieto svoje úspechy dosiahol napriek svojmu hendikepu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani po tomto úspechu však nezaspal na vavrínoch a pokúšal sa prekonávať sám seba. Tvrdil, že čím vyššie lietadlo letí, tým je rýchlejšie. Preto presadzoval lety vo výške desať kilometrov. Aby mohol pilot v takej výške normálne dýchať, so spoločnosťou B. F. Goodrich Rubber Company vyvinuli na tento účel špeciálny oblek. Taktiež podnikol niekoľko pokusov o prelet ponad USA v stratosfére, nebol však úspešný. Post pochopil, že na toto Winnie Mae už nestačí. Nepochybne spriadal v hlave ďalšie novátorské plány, avšak jeho plodný život náhle prerušila tragická udalosť.

Stalo sa to v auguste 1935. Známy americký komik a Postov dobrý priateľ Will Rogers si ho najal na let na Aljašku. Rogers tam potreboval ísť kvôli materiálu pre článok v novinách. V tom čase si Post kúpil lacné lietadlo, ktoré bolo poskladané z dvoch strojov. Toto lietadlo malo mať aj pontóny, ktoré umožňovali pristávať na vode. Táto objednávka nebola Postovi dodaná včas a tak musel použiť plaváky, ktoré boli pridlhé. Takto pozliepané lietadlo však bolo nestabilné a ťažko sa ovládalo. Spolu so zlým počasím to bola vražedná kombinácia. 15. augusta 1935 Post s Rogersom vyštartovali z aljašského Point Barrow, no zakrátko im v malej výške vynechal motor a lietadlo sa zrútilo do jazera. To bol koniec Wiley Posta, slávneho priekopníka letectva. Neprežil ani jeho pasažier.

Martin Furmanik

Martin Furmanik

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Scribo ergo sum. Zoznam autorových rubrík:  Stabilita Republiky (román)SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu